Този брой на списанието е изцяло съсредоточен върху изкуствения интелект (ИИ) и неговото трансформиращо въздействие върху образованието и обществото.
Основните статии и доклади разглеждат всеобхватно възможностите, предизвикателствата, етичните въпроси и икономическите последици от внедряването на ИИ в учебния процес:
Трансформация на образованието чрез ИИ: ИИ е представен като ключ към трансформацията в образованието, който може да революционизира учебния процес. Той има потенциала да създаде персонализирано обучение, като адаптира учебните материали, ресурси и ниво на трудност към индивидуалните нужди, стилове и темпо на всеки ученик.
Роля на учителя и автоматизация: ИИ се разглежда като мост между модерността и традицията и мощен инструмент, който може да подпомогне преподавателите. Чрез автоматизиране на рутинни задачи като оценяване на тестове, проверка на домашни и административни дейности, ИИ освобождава време на учителите, позволявайки им да се фокусират върху индивидуалната подкрепа, развитието на креативността и изграждането на взаимоотношения с учениците.
Предимства и иновативни методи: ИИ разширява възможностите за обучение чрез създаване на интерактивни симулации, завладяващи игри и виртуални светове, които правят учебния процес по-ангажиращ и помагат за усвояване на знания. Той също така подобрява анализа на данни за проследяване на напредъка и ранно идентифициране на силни и слаби страни на учениците.
Предизвикателства и негативни въздействия: Броят обръща специално внимание на рисковете, включително възможността за негативно влияние върху умственото развитие и намаляване на креативността и критическото мислене, тъй като прекомерното разчитане на технологиите води до "човешки мързел". Критичен аспект е и опасността от нарушаване на личните данни и поверителността, както и рискът от пристрастия и дискриминация в алгоритмите.
Социално-икономически контекст: Обсъжда се въздействието на ИИ върху трудовия пазар и икономиката, като се отбелязва автоматизацията на до 800 милиона работни места до 2030 г. и едновременното създаване на нови. Подчертава се необходимостта от преквалификация и преориентиране на образователните системи към развиване на умения от XXI век.
Готовност и политики: Изследвания показват, че значителен дял от българските учители (72%) все още не използват редовно инструменти с генеративен ИИ. Подчертава се, че за успешното внедряване на ИИ са необходими етични насоки, регулаторни мерки, както и обучение на учителите за справяне с технологичните предизвикателства.